Wachttijden

Nadat u bent aangemeld voor behandeling wordt u zo spoedig mogelijk geholpen. Hieronder vindt u een indicatie van de wachttijden.

Met aanmeldwachttijd wordt de periode bedoeld vanaf het moment waarop wij na verwijzing uw aanmeldformulier hebben terugontvangen tot aan het intakegesprek.

Aanmeldwachttijd per vestiging weergegeven in weken

Categorie →
Vestiging ↓
Volwassenenzorg
Basis GGZ
Kinder- en Jeugdzorg
Basis GGZ
Volwassenenzorg
Specialistische GGZ
Kinder- en Jeugdzorg
Specialistische GGZ
Drachten ± 2 – 4 ± 2 – 4 ± 2 – 4 ± 2 – 4


Vanaf het moment dat u bent aangemeld en een diagnostiekfase gestart is, krijgt u te maken met een behandelwachttijd. Dit is de tijd tussen uw intakegesprek en uw eerste daadwerkelijke behandeling. In deze tussentijd wordt echter wel gewerkt aan het stellen van een diagnose. De behandelwachttijd is als volgt:

Behandelwachttijd per vestiging weergegeven in weken

Categorie →
Vestiging ↓
Volwassenenzorg
Basis GGZ
Kinder- en Jeugdzorg
Basis GGZ
Volwassenenzorg
Specialistische GGZ
Kinder- en Jeugdzorg
Specialistische GGZ
Drachten 0 0 0 0

* Genoemde cijfers zijn een gemiddelde en variëren per type behandeling en vestiging. U dient deze te beschouwen als een richtlijn.

De wachttijden zijn niet afhankelijk van waar u bent verzekerd en verschillen over het algemeen niet tussen de hoofddiagnosegroepen.

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door de zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Bijgewerkt op 22 juni 2017